poniedziałek, 16 lipca 2012

Stare pocztówki

Podobno Poczta Polska likwiduje czerwone skrzynki pocztowe z najmniejszych miejscowości (tłumaczą się oszczędnościami). Zatem można powiedzieć, że oficjalnie już kroczymy w stronę nieodwracalnego upadku tradycyjnej korespondencji. Pozwoliłam sobie na małą podróż sentymentalną i wyszperałam różne stare pocztówki w necie.

Ale na początek jeszcze kilka słów historii. Pocztówka to wynalazek, który umiera dość młodo. Pierwsze karty pocztowe powstawały w drugiej połowie XIX wieku. Początkowo nie miały żadnych walorów ozdobnych - korespondencja miała charakter czysto informacyjny. W 1872 roku w Szwajcarii pojawiły się pierwsze widokówki. W Polsce natomiast, jeszcze na początku XX wieku rozwiązywano zagwozdkę odnośnie właściwej polskiej nazwy dla kartki pocztowej. W grudniu 1900 r. organizatorzy "Pierwszej Wystawy Kart Pocztowych w Warszawie" ogłosili konkurs na brakujące słowo oznaczające jednoznacznie kartę pocztową. Faworytami w konkursie były takie oto propozycje: listówka, liścik, otwartka, pisanka i pocztówka.



Helena Modrzejewska

 pocztówka wydana w Gdańsku przed II wojną światową

Kilka kartek świątecznych 

stara rosyjska kartka świąteczna
 Stare widokówki

reprodukcja pocztówki z serii "Stara Warszawa" wydanej w 1910 roku
Warszawa, ok. 1905 r.

Jarosław, ul. Krakowska

Wrocław

Rawa Mazowiecka
Przy okazji poszukiwań tych okazów znalazłam odpowiedź na pytanie, które nurtowało mnie, gdy jako dziecko kolekcjonowałam kartki i pocztówki: jak nazywa się kolekcjonowanie pocztówek? Zbieranie monet - numizmatyka, kolekcjonowanie znaczków - filatelistyka. A zbieranie kartek pozostawało nienazwane. Okazuje się jednak, że to hobby jest popularne już od dawna. W 1904 roku powstało w Warszawie pierwsze polskie pismo poświęcone kolekcjonerstwu pocztówek - "Listek". Później takich pism było jeszcze kilka, m. in. kwartalnik "Filokartysta", bo zbieranie pocztówek to właśnie filokartystyka.

Na koniec jeszcze oprawa muzyczna - do wyboru:


lub coś z rodzimych zasobów:




7 komentarzy:

  1. Ciekawy blog, interesujace wpisy, mozna sie czegos nauczyc...No i te dawne porady naszych babc, sa zapewne ciagle jeszcze najlepsze i niezastapione - wiec wyprobuje :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesujący blog. Będę z chęcią zaglądać.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten pierwszy obrazek pochodzi z mojej strony http://starepocztowki.tworze.com/dzieci-00.php proszę o podanie źródła i zaktualizowanie linku, po po kliknięciu obrazka na tej stronie następuje przekierowanie na nie istniejący już serwer.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze do niedawna miałem dylemat czy zacząć zbierać pocztówki, czy może faktycznie skupić się na starych monetach. Zdecydowałem się jednak na monety, ale również lubię czasami poczytać o innych kolekcjach. Jak zamawiam monety przez internet to również przedtem lubię przeczytać kilka opinii na ich temat. Jednym z miejsc jest https://www.skarbnicanarodowa.pl/opinie gdzie można poznać szczere opinie innych klientów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Faktycznie jak widać jedni lubią zbierać pocztówki, a ja również skupiłem się na monetach. Fajnie, ze jak przeczytam opinie w https://www.skarbnicanarodowa.info.pl/opinie/ to wtedy dokładnie wiem, iż zamawianie monet jest po prostu bezpieczne.

    OdpowiedzUsuń